Svenska Lanciaklubben startades 1953

Svenska Lanciaklubben grundades 1953, vilket gör den till en av Sveriges äldsta märkesklubbar samt till en av världens äldsta Lanciaklubbar. Lanciabilar har dock funnits i Sverige sedan straxt efter första världskriget, och många kända namn finns sedan dess bland dem som entusiasmerats av detta anrika italienska bilmärke grundat år 1906, och allt sedan dess präglats av teknisk genialitet och formfulländning.

Vi är cirka 120 medlemmar (januari 2023). Klubben har sitt säte i Stockholm men är verksam i hela landet. Klubben välkomnar mycket gärna medlemmar från hela landet, samt i förekommande fall även från andra länder. Vi har sedan många år ett väl utvecklat samarbete med Lanciaklubbar världen över, inte minst med våra grannländer Norge, Finland och Danmark. Klubben har till uppgift att samla intresserade Lanciaägare, samt personer med genuint intresse av dessa bilar, för att under trivsam samvaro öka medlemmarnas insikt i Lanciabilarnas konstruktion och skötsel. Klubben skall även bevaka reservdelsfrågan på bästa sätt.

Klubbtidningen – La Lancia –  utkommer 4 gånger per år och ofta publicerad i pdf-format på denna hemsida under fliken La Lancia. Vi har även denna digitala hemsida med adress  www.svenskalanciaklubben.se  (under utveckling).

Vi ordnar möten, studiebesök  och träffar i egen regi eller i samarbete med andra klubbar såväl inom som utom landet, där likasinnade möts under socialt gemytliga, turistiskt intressanta och härligt kulinariska former.

Av särskild vikt arrangeras årligen en så kallad öppen Nordisk Lanciaträff (Nordic Lancia Meeting, NLM) där värdskapet växlas mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge. Deltagande från övriga Europa förkommer också. För årets NLM, se fliken Hem och Nyheter News .

Klubben är sedan 1970-talet, ansluten till Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF), som på riksplanet bevakar och företräder fordonshobbyn gentemot myndigheter och andra organisationer. MHRF har även ett avtal med försäkringsbolaget Folksam, så klubbmedlemmarna erbjuds möjlighet att teckna veteranbilsförsäkring på förmånliga villkor.

Klubbens styrelse har, sedan senaste årsmötet, en sammansättning som framgår av presentationen till höger och i klubbtidningen.

För de olika Lancia-modellerna finns utsedda kontaktpersoner, som har speciellt goda kunskaper och lång erfarenhet av just den modellen. En första kontakt  med dessa är därför en god början vid frågor, problemlösning eller hjälp. Namnen på dessa personer finns också redovisade i klubbtidningen.

2023 firade Svenska Lanciaklubben sitt 70-årsjubileum, 1953–2023. Se reportage i klubbtidningen La Lancia nr #155 från september i år.

Kort om Lancia

Personlighet och lyx – innovation och elegans! Det är attribut som harkaraktäriserat Lancias produkter i mer än 100 år. Bilar med den klassiskaLanciasymbolen i kylargrillen har genom alla epoker lämnat stora tekniskabidrag till bilens tekniska utveckling.

Vincenzo Lancia var inte bara bilfabrikant. Han var också visionär. Ändasedan Lancia & C. Fabrica Automobili grundades den 29 november 1906 i Turinhade den tidigare Fiat medarbetaren och fabriksföraren ett klart definieratmål: Hans kunder skulle erbjudas den allra bästa bilen utrustad med den allramodernaste tekniken.

Redan den allra första modellen, som i september 1907 rullade ut urfabriken, uppfyllde dessa kriterier. 1913 blev Lancia Theta den första bilen påmarknaden som hade elektrisk startmotor, elbelysning, bakljus och elektriskvindrutetorkare.

Två år senare tog Lancia patent på sin första V-motor. Det var en V8 med 60°cylindervinkel. Den följdes senare av många småvinkliga V-motorer bland annat iLancia Appia och Aprilia.

På Parissalongen 1922 presenterades Lancia Lambda. En revolution på hjul.Den första bilen med självbärande kaross, individuell framhjulsfjädring och enV4-motor med 13° cylindervinkel.

Lancia Aprilia presenterades 1937 med individuell fjädring på alla hjul ochaerodynamisk kaross utan B-stolpar. På den vägen har det rullat vidare förLancia. Än idag är märket i framkant då det gäller att erbjuda den bästa bilenutrustad med den modernaste tekniken.

ORDFÖRANDE

Per Edvardsson